Přednášky

 

Anotace přednášek:

1. eTwinning jako nástroj změny - Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D., UK Praha

    Tento rok oslavujeme 5 let eTwinningu. Z pohledu hodnocení jeho výsledků lze říci, že se jedná o aktivitu mimořádně úspěšnou jak na úrovni mezinárodní, tak i na úrovni národní. Úspěchy není těžké doložit čísly, a já jsem si jist, že tato budou naší řídící kanceláří NSS na konferenci předložena. Jenže čísla nejsou všechno. Nás pochopitelně zajímá daleko více skutečná kvalita projektů. Podíváme se proto na ni pohledem aktualizovaným výsledky národní i mezinárodní soutěže. Dopředu vám mohu sdělit potěšitelný fakt – a sice,že úroveň projektů neustále stoupá podobně jako ta čísla.

    Je zjevné, že eTwinning jako takový významným způsobem přispívá k integraci technologií do výuky, a to v celoevropském kontextu. Máme proto dost dobrých důvodů zabývat se právě problematikou optimálního způsobu zavádění technologií do škol. A právě na tuto záležitost se zaměříme trochu podrobněji, abychom byli schopni roli eTwinningu v našich školách lépe rozpoznat a jeho potenciál správným způsobem využít.

    Naším hlavním úkolem totiž je pomoci prosadit jednotnou vizi školy 21. století, kterou přijme za svou celá společnost a přizpůsobí se jí též probíhající reforma vzdělávacího systému. Až tuto cestu nastoupíme, budou aktivity, jako jsou eTwinningové projekty, nedílnou součástí učebního plánu téměř všech škol a s osobním přínosem se jich zúčastní většina žáků. Teprve potom bude opravdový důvod k oslavám.

 

 

 

2. "Co nabízí Metodický portál?" - Jan Šperl, VUP Praha

     Metodický portál www.rvp.cz je on-line prostředím, který nabízí podporu učitelům, a to nejen formou didaktických, metodických a pracovních listů. V rámci přednášky budou představeny komunitní moduly portálu, kteréumožňují jedinečnou spolupráci a sdílení informací, materiálů a zkušeností mezi učiteli a školami.

 

3. Bezpečnost dětí při tvorbě školních online projektů Monika Frýdlová,
Online Safety Institute, z.s.p.o.

    Prezentace je zaměřena na bezpečnost žáků při vytváření online školních projektů a prevenci rizik, které plynou s používání ICT technologií, zejména Internetu. Cílem přednášky je upozornit na rizikové situace při používání Internetu a ICT technologií při tvorbě projektů a naučit se aktivně vyhýbat rizikovým situacím.

Oblast bezpečnosti a obecné osvěty v oblasti ICT a nových technologií je v ČR zanedbávána jak ve smyslu znalostním tak finančním, i když se jedná o oblast, která je velmi důležitá. Plyne to i z různých českých i evropských výzkumů. Výuka ICT ve školách se ve velké míře omezuje pouze na výuku aplikace Microsoft Office - především na Word a Excel, po případně na protokol pro tvorbu webu. Výuka není v současné době zaměřena na rizika PC a Internetu, jejich řešení nebo bezpečné chování na Internetu. Opomíjena je také otázka autorských zpráv a jejich dodržování s ohledem na duševní výtvory lidské činnosti není prozatím plně součástí výuky nebo tematicky specializovaných přednášek.

 

4. Ženy v IT - jak zvýšit procento studentek na FIT VUT v Brně? - Šárka Květoňová


     Příspěvek se věnuje možnostem podpory a vhodné motivace dívek - studentek středních škol ke studiu technických oborů na Fakultě informačních technologií VUT v Brně. Zdůrazňuje nutnost nastolení pevnější spolupráce mezi vysokými školami na straně jedné a základními, resp. středními školami na straně druhé. V současnosti se ukazuje, že největší vliv na budoucí profesní zaměření dívek a vybudování si „přátelského“ vztahu k informačním technologiím, má právě již základní škola - na úrovni 8 – 10 let věku. Proto je třeba odbourat dosavadní vnímání učitelů (učitelek) informatiky o malých nadějích na úspěšné studium IT pro ženy a přesvědčit o tom nejen samotné studentky, ale i jejich rodiče.


Fakulta informačních technologií (FIT) se zaměřuje na obě tyto cílové skupiny. Projekt „Malá dívčí počítačová univerzita“ je určen právě pro studentky vyšších ročníků základních škol, příp. nižších ročníků středních škol a víceletých gymnázií, kdežto „Letní škola“ se orientuje na studentky vyšších ročníků gymnázií a jiných středních škol.
Obě tyto akce mají přitom za cíl jediné - ukázat dívkám, že informační technologie zahrnují řadu zajímavých oblastí, kde mohou uplatnit svou kreativitu. Chceme ukázat, že do informačních technologií nepatří  jen tzv. „počítačová chirurgie“, která sleduje konstrukční principy jak v oblasti programování, tak v oblasti počítačové elektroniky a architektury, které jsou nejčastěji dominantou mužů, a že tedy není důvodů, proč by se v této oblasti neuplatnily úspěšně i dívky. V průběhu obou akcí se dívky seznamují s různými zajímavými oblastmi IT, a to od vytváření internetových stránek, přes zpracování zvuku, obrazu a videa, až po tzv. „hardwarové hrátky“, které v minulých ročnících sklidily nemalé úspěchy (výroba malých odznáčků ve formě hvězdiček s blikajícími ledkami, které si účastnice samy vybraly – různé kombinace barev, naprogramovaly vlastní blikání a na závěr odnesly domů).